Het HondenForum

Het openbare honden forum voor én door de Hondenliefhebber

Geperste Hondenvoeding sinds 1982
Het is momenteel 20 Aug 2019 23:19

Zoeken naar:
Ga naar:  

[ 26 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Hollandse vs. Mechelse herder
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 11:51
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Ik heb een hond: Ja
Mijn ras(sen): Chihuahua, Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 6
Misschien voor ooit in de verre toekomst overweeg ik een werk/sporthond. Nu vraag ik me af wat qua karakter etc. de opvallendste verschillen zijn tussen de Hollandse herder (misschien zit er per vacht-soort ook nog verschil tussen?) en de Mechelse herder. Bij ons in de buurt kom ik beiden niet veel tegen dus ik zie ze weinig 'live'.

Wie o wie kan me verder helpen?

Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Hollandse vs. Mechelse herder
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 12:02
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 10
Kom maar kennismaken. T komende half jaar heb ik nog beide (tenminste stamboom MH en xHH),

Zelf vindt ik de xHH die we hier hebben (3 teven uit 2 verschillende KNPV lijnen) wat stugger en bv lastiger (nemen meer tijd) in de aanleerfase van nieuwe zaken, maar eenmaal aangeleerd zijn ze wel constanter daarin. Dus waar een Mechel na een tijd minder consequent zijn het nodig heeft dat je weer even scherp bent op de regels zal een xHH dat eigenlijk direct weer oppakken. Wat ik hier voor zei bedoel ik bv in een trainingssituatie als ze wat dat betreft om wat voor reden dan ook stil gelegen hebben.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 12:03
Vaste gebruiker

Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Als je gaat kijken bij de HH kom je toch al snel uit op de XHH korthaar, er zijn wel een aantal stamboom korthaar fokkers die specifiek fokken op dit type hond. Mocht je voor een werkende ruwhaar willen gaan maak je meer kans in duitsland om er 1 te vinden als hier in NL.
Langharen zijn over het algemeen niet geschikt voor dit werk maar uitzonderingen daargelaten. Er is vorig jaar wel gefokt met een langhaar die zich leuk laat zien in de IPO.

Voor meer info kan je contact op nemen met 1 van deze groepen: http://www.hollandseherder.nl/sub/nhc_kringroepen/

Profiel E-mail  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 13:22
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Woonplaats: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Ik ben ook benieuwd hoe Remy gaat ontwikkelen. Half om half.
Wat jij schrijft Carmen is ook precies wat onze trainer gisteren vertelde.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 13:32
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Bedankt beide! Crutz, ik zal je binnenkort even een pb doen, even kijken of we iets af kunnen spreken!

Hoe zijn beide rassen verder buiten de training om? Ik zou de hond graag in huis houden en het zou mooi zijn als de hond dan niet bij iedere beweging overeind schiet (ik ben nogal druk van mezelf en het is niet handig als een hond dat versterkt/overneemt :wink: ), en wil buiten de trainingen om (en daar moet ik me ook nog helemaal in gaan verdiepen) lekker met de hond gaan hardlopen in gebieden waar ook andere honden/mensen zijn, ik doe op dit moment met de ridgebacks recreatief behendigheid en dat wil ik ook blijven doen.

Ook komen er bij ons af en toe kinderen over de vloer (maar heb dan ook mogelijkheid tot scheiden). Welk van de twee is waakser (wij wonen niet middenin een dorp en ik ben nogal eens alleen thuis, dus waaks is belangrijk)?

Gezondheid vind ik ook erg belangrijk, waar moet ik op letten?

Ik ben niet op zoek naar een superscherpe hond en het wordt sowieso mijn eerste sporthond, dus het idee is vooral lekker bezig zijn met z'n twee, we hoeven geen superniveau te halen en de fun staat voorop in het trainen. Ik heb al wel gemerkt dat het lastig zoeken is op internet, want de fokkers die ik dan vindt zijn (logisch) vooral heel trots op de enorme werklust van de honden, maar waar vind ik dan honden die nog steeds willen werken maar net een tandje minder 'heftig' zijn?

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 13:49
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Activiteit en scherpte is bij beide erg van de lijnen afhankelijk. Vd xHH heb ik nu beide, erg baas gericht, maar dus ook onrustig bij actie van jou uit en relaxt maat waaks indien nodig (die laatste zou ik minder vertrouwen bij vreemde kinderen, heel relaxt, maar bezitteriger over "eigen" )
Voor de Mechels geld t zelfde, lijnen en dan ook nog eens de individuele hond en opvoeding. Heb diverse stamboom Mechels als actieve huishond liggen, maar altijd met de afspraak dat ik kies in het nest. Toe heden altijd goed uitgepakt dat soort plaatsingen.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 13:50
Site Moderator
Gebruikers-avatar

Hier een voorbeeld daarvan... Layla ligt ook gewoon te ronken naast me op bed 's nachts hoor

Profiel E-mail  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 14:14
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Mijn ras(sen): hovawart (en beauceron en picard)
crutz schreef:
Kom maar kennismaken. T komende half jaar heb ik nog beide (tenminste stamboom MH en xHH),

Zelf vindt ik de xHH die we hier hebben (3 teven uit 2 verschillende KNPV lijnen) wat stugger en bv lastiger (nemen meer tijd) in de aanleerfase van nieuwe zaken, maar eenmaal aangeleerd zijn ze wel constanter daarin. Dus waar een Mechel na een tijd minder consequent zijn het nodig heeft dat je weer even scherp bent op de regels zal een xHH dat eigenlijk direct weer oppakken. Wat ik hier voor zei bedoel ik bv in een trainingssituatie als ze wat dat betreft om wat voor reden dan ook stil gelegen hebben.

maar jij hebt toch alleen maar kruisingen mechelse x hollander dus dat geeft toch geen juiste info over hoe de zuivere hollander is?

Profiel E-mail  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 14:26
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Inge O schreef:
crutz schreef:

maar jij hebt toch alleen maar kruisingen mechelse x hollander dus dat geeft toch geen juiste info over hoe de zuivere hollander is?

Het nest wat er nu ligt is MH/HH maar m'n xHH zijn al generaties lang xHH.
En zoals andere zeggen als ze wil werken er mee is er weinig te vinden bij de stamboom HH

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 14:30
Vaste gebruiker

Mijn ras(sen): Mechelse herders
de stamboomhollander die ik ken, zijn toch een stuk makkelijker en gemoedelijker dan de doorsnee mechelse herder.
Als je voor je eerste hond op zoek bent naar gewoon een actieve, makkelijke, maar toch waakse hond, zou ik eerder voor een stamboomhollander gaan. Een mechelaar kan best hoor, maar je hebt geloof ik op voorhand veel meer kans op succes bij een stamboom HH dan bij een mechel.

als je op hoog niveau wil sporten en de africhtingstoer wil opgaan, moet je dan weer eerder de MH zijn. Om op hoog niveau te spelen, komt de stamboomHH dan weer te kort.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 16:01
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Ok, dan ga ik me toch eens verder verdiepen in de Hollander ook. Had tot nu toe niet veel verder dan de mechelaar gekeken, maar als ik de karakterbeschrijvingen van fokkers over hun honden las had ik altijd het gevoel 'oei, dat is wel heel veel hond, als dat maar goed komt in mijn 'onervaren' handen. Timo (RR) is ook zeker niet de makkelijkste, maar dat is toch een heel ander type hond. Vandaar dat ik ook eens verder wil kijken en me bedacht dat de hollandse herder misschien ook wel een goede optie zou zijn.

Zijn er qua gezondheid nog zaken waar ik rekening mee moet houden, of zijn ze in de regel gezond (zowel HH, XHH en MH)?

En als iemand bij een club traint waar je ook gewoon eens kan gaan kijken (bij voorkeur in Brabant), dan hoor ik het ook graag!

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 16:04
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Liselore schreef:
Ok, dan ga ik me toch eens verder verdiepen in de Hollander ook. Had tot nu toe niet veel verder dan de mechelaar gekeken, maar als ik de karakterbeschrijvingen van fokkers over hun honden las had ik altijd het gevoel 'oei, dat is wel heel veel hond, als dat maar goed komt in mijn 'onervaren' handen. Timo (RR) is ook zeker niet de makkelijkste, maar dat is toch een heel ander type hond. Vandaar dat ik ook eens verder wil kijken en me bedacht dat de hollandse herder misschien ook wel een goede optie zou zijn.

Zijn er qua gezondheid nog zaken waar ik rekening mee moet houden, of zijn ze in de regel gezond (zowel HH, XHH en MH)?

En als iemand bij een club traint waar je ook gewoon eens kan gaan kijken (bij voorkeur in Brabant), dan hoor ik het ook graag!

Welke regio? En waar ik nu zit (Culemborg) kan je gewoon eens komen kijken als je wil.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 16:10
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Ik woon in de buurt van Breda, maar ik heb een auto en als het over honden gaat vind ik het ineens helemaal niet erg om daar een eind voor te moeten rijden, haha!

Culemborg is prima te doen dus. Hebben ze een website?

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 16:14
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Liselore schreef:
Ik woon in de buurt van Breda, maar ik heb een auto en als het over honden gaat vind ik het ineens helemaal niet erg om daar een eind voor te moeten rijden, haha!

Website is erg verouderd. Je kan naar mij komen en dan rijden we samen. Maandag em woensdag vanaf 1800, zaterdags vanaf 0900.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 18:02
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Ik heb een stamboom HH uit werklijnen gehad en heb nu 2 stamboom MH's uit werklijnen.

Nu was mijn HH niet heel rastypisch :roll: . Ze was te klein, hyperactief en enorm eigenwijs (dat laatste is wel rastypisch haha). Wel heel sociaal.
Ik vind mijn MH's gemakkelijker.
Mijn MH's komen uit verschillende lijnen maar zijn is basis rustiger (wat beter bij mij past). Wel is mijn teef (Biène) behoorlijk scherp van aard, ze heeft een kort lontje. Mijn reu (Numa) is lastig met andere honden én mensen (niet bijster sociaal wat dat betreft, het is nogal een "mannetje") en is wat stug, probeert elke training weer waar de grens ook alweer ligt.

Ik denk dat het grootste verschil zit in het wat eigenwijzere karakter van de HH. Het duurt allemaal net wat langer om ze wat te leren maar het beklijft wel beter.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 18:53
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

crutz schreef:
Liselore schreef:

Website is erg verouderd. Je kan naar mij komen en dan rijden we samen. Maandag em woensdag vanaf 1800, zaterdags vanaf 0900.

Super, bedankt! Ik stuur je binnenkort even een berichtje om wat af te spreken! Zal waarschijnlijk een zaterdag worden.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 18:58
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Liselore schreef:
crutz schreef:
Liselore schreef:

Super, bedankt! Ik stuur je binnenkort even een berichtje om wat af te spreken! Zal waarschijnlijk een zaterdag worden.

Merk het wel. Bedenk me ook net dat we ook een fokker van stamboom HH op de club hebben ;-) dus dubbel handig voor je. Zaterdag is ook het handigste.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 19:04
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Inge schreef:
Ik heb een stamboom HH uit werklijnen gehad en heb nu 2 stamboom MH's uit werklijnen.

Nu was mijn HH niet heel rastypisch :roll: . Ze was te klein, hyperactief en enorm eigenwijs (dat laatste is wel rastypisch haha). Wel heel sociaal.
Ik vind mijn MH's gemakkelijker.
Mijn MH's komen uit verschillende lijnen maar zijn is basis rustiger (wat beter bij mij past). Wel is mijn teef (Biène) behoorlijk scherp van aard, ze heeft een kort lontje. Mijn reu (Numa) is lastig met andere honden én mensen (niet bijster sociaal wat dat betreft, het is nogal een "mannetje") en is wat stug, probeert elke training weer waar de grens ook alweer ligt.

Ik denk dat het grootste verschil zit in het wat eigenwijzere karakter van de HH. Het duurt allemaal net wat langer om ze wat te leren maar het beklijft wel beter.

Gelukkig ben ik zelf heul niet eigenwijs :engel:

Het is ook maar net een kwestie van 'geluk' hebben. Ik heb nu twee ridgeback reuen, halfbroers nota bene, en zo verschillend als dag en nacht. Timo is de macho naar andere honden (zeg maar gerust hond-agressief) en superleuk naar mensen toe, Mika is wat onzeker in contact met andere honden en wil juist door mensen met rust gelaten worden (ontwijkend, niet agressief). En dat met dezelfde opvoeding, zelfde moeder, en Mika had juist de wat patserige vader.

Ik heb wel vaak het idee dat mechelaars wat 'zenuwachtig' zijn (ik hoop niet dat ik nu iemand voor het hoofd stoot). Is dit aanleg of ook een deel opvoeding? Dat is namelijk voor mij wel belangrijk, omdat ik van mezelf al vrij druk ben. Ik heb me aangeleerd om bij de honden te letten op mijn rust, en nu is dat bij de RR niet moeilijk omdat die van zichzelf al heel relaxed zijn, luie draken .. . .

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2013 22:16
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Die van mij zijn niet nerveus, Marouck (HH) was dat wel :wink: In Marouck zat wel MH-bloed (zoals in de meeste stamboomlijnen trouwens, zeker de werklijnen)

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 14 Dec 2013 18:25
Vaste gebruiker

Mijn ras(sen): Mechelse herders
nerveus zijn mijn honden zeker niet, integendeel, rust vind ik 1 van de belangrijkste eigenschappen.
Ze gaan wel van 0 naar 1000 in een vingerknip, maar dat noem ik niet nerveus.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 14 Dec 2013 18:37
Site Moderator
Gebruikers-avatar

Bij mij was het ook maar net wat er voorbij kwam... Ik ben nog steeds van beide gecharmeerd, was me aan het oriënteren met op de eerste plaats de hh en mh op de tweede, maar toen kwam Layla op m'n pad

Profiel E-mail  
Reageer met citaat  
 Titel: Hollandse vs. Mechelse herder
BerichtGeplaatst: 14 Dec 2013 18:43
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

maart schreef:
nerveus zijn mijn honden zeker niet, integendeel, rust vind ik 1 van de belangrijkste eigenschappen.

Ik ook, al zijn er mensen die dat laatste wat je noemt nerveus noemen.

Vandaag mooi voorbeeld van rust. Op oefendag met Inno langs de kant staan kijken en dan ligt hij gewoon rustig af. Waten dus wat verbaasd over z'n aanval en beet, want hadden dat gezien hoe hij langs de kant lag niet verwacht :LOL:

En Inno heeft ook echt 2 hele verschillende kanten zoals Maart weet. Werk en privé houdt hij strikt gescheiden ;-)

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 17 Dec 2013 10:14
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Mijn ras(sen): mechelse herder
Inge schreef:
Die van mij zijn niet nerveus, Marouck (HH) was dat wel :wink: In Marouck zat wel MH-bloed (zoals in de meeste stamboomlijnen trouwens, zeker de werklijnen)

Ik zou jouw reu niet als een voorbeeld nemen van een typische stamboommechel Inge :wink:

Maar ik denk dat de mate van "nervositeit" gewoon erg kan verschillen, afhankelijk van lijnen en individuen, en hoe je ermee omgaat.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 17 Dec 2013 10:50
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Gos schreef:
Inge schreef:

Ik zou jouw reu niet als een voorbeeld nemen van een typische stamboommechel Inge :wink:

Maar ik denk dat de mate van "nervositeit" gewoon erg kan verschillen, afhankelijk van lijnen en individuen, en hoe je ermee omgaat.

Nee, maar ik heb ook een teef (met ergens wat DH-bloed volgens mij haha)

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 20 Dec 2013 21:45
Vaste gebruiker
Gebruikers-avatar

Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
maart schreef:

Dat hebben ze hier ook, maar dat vind ik dus ook niet nerveus :wink:

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 29 Dec 2013 18:45
Vaste gebruiker

Aantal honden: 1
Stamboom hollander is dit een goed adres voor een niet te extreme Hollander maar toch een leuke werkhond.

www.ledobryhollanders.nl

Profiel E-mail  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  

[ 26 berichten ] 
Zoeken naar:
Ga naar:  

Wil je minder reclame zien? » Registreer je op het Hondenforum « of » Log in op je account «